Pediaters pleiten voor voltijdse schoolopening

‘Laat alle kinderen terug naar school gaan. Voltijds. En wel nú.’ In een forse open brief dringt de Belgian Pediatric Covid-19 Task Force aan op een volledige opening van de scholen, ook voor de tweede en derde graad.

De open brief telt meer dan vijftig ondertekenaars, de meesten verbonden aan universiteiten en ziekenhuizen. Behalve om pediaters gaat het ook om kinder- en jeugdpsychiaters. Samen vertegenwoordigen ze de Belgian Pediatric Covid-19 Task Force, die binnen de aanpak van de coronacrisis onder andere Celeval en Sciensano adviseert.

Als er één versoepeling aan de orde moet zijn, laat het dan die van de scholen zijn, zeggen de ondertekenaars. Ze schrijven dat scholen een immense rol hebben in de ontwikkeling van kinderen, niet alleen op academisch maar ook op vlak van geestelijke gezondheid. Sluit scholen en de gezondheidsschade is aanzienlijk, zeggen ze. “De gezondheidsschade bij jongeren gaat in stijgende lijn onder de vorm van lusteloosheid, prikkelbaarheid, eenzaamheid, verlies van motivatie en stijgende stress”, aldus de brief. “Onze gezondheidsdiensten worden overspoeld door zorgwekkende gezondheidsproblemen bij jongeren.” En dus: scholen open, vinden de ondertekenaars. Hoognodig, zeggen ze, niet alleen om weer leerstof te pompen maar ook omdat scholen een essentiële rol spelen in de gezondheid van jongeren.

Motor

Delphine Jacobs is kinderpsychiater aan de UCL en één van de ondertekenaars van de open brief. “We weten intussen dat de impact van een schoolsluiting op epidemiologisch vlak minimaal is. Scholen zijn niet dé motor van deze epidemie. Wat we ook weten, is dat de impact van een schoolsluiting op lange termijn zorgwekkend is. Het is nú dat jongeren hun persoonlijkheid en hun sociale kring vormen. Veel van de mentale problemen waar volwassenen mee kampen, vinden hun oorzaak in de adolescentie.”

Als de scholen tijdens dit laatste trimester niet voltijds open gaan voor de tweede en de derde graad, dreigen de problemen

alleen groter te worden, zegt Jacobs. “Jongeren ervaren immense stress. Ze zijn overbevraagd. In hun week thuis moeten ze op zelfstandige basis heel veel leerstof verzetten. Hun andere week, op school, zit vol ondervragingen. Dat gaat zo niet langer.”

Professor cognitieve psychologie en onderwijsexpert Wouter Duyck staat voor honderd procent achter de open brief. “Er zijn in deze crisis weinig dingen waar we zo eensgezind over zijn dan over de beperkte epidemiologische baten van een schoolsluiting. Ik hou de wetenschappelijke studies in de gaten, ik beschik over 31 artikels die duidelijk zeggen dat de impact van een schoolsluiting beperkt is. Slechts drie artikels beweren het tegendeel.”

In de open brief roepen de ondertekenaars om in het derde trimester de focus te leggen op essentiële leerstof, al moet er ook tijd en middelen worden vrijgemaakt voor verbindende en verrijkende activiteiten.

Verschenen in De Morgen, 19 april 2021, PDF

Comments are closed.

Post Navigation