Het Belang van Limburg: Wereldtop

Vandaag trekken meer dan 1 miljoen kinderen en jongeren weer naar school. En vandaag start de inzet van de volgende Vlaamse verkiezingen, zo wordt alsmaar duidelijker. N-VA doet er alles aan om die rond onderwijs te laten draaien. De Vlaams-nationalisten profileren zich al langer als de strenge, ouderwetse schoolmeesters. In elk interview laten ze het woord “zesjescultuur” vallen. Onze jongeren hebben blijkbaar genoeg aan net geen buis, ze zijn te snel content, zo haalt N-VA vaak aan. “We hebben de laagste prestatie-motivatie van heel Europa”, zegt Wouter Duyck (Universiteit Gent) die al even hard op die nagel klopt. Zelfs Dirk Van Damme, onderwijstopman van de OESO zegt dat in 2005 de lat te laag is gelegd. Hij kan het weten, want hij zat er bij. Als kabinetschef van Frank Vandenbroucke (sp.a), toen minister van Onderwijs. In die periode was trouwens niemand minder dan Theo Francken onderwijsspecialist van de N-VA. Hij werkte voor Bourgeois (N-VA), ook minister op dat moment.

Alle partijen hebben de laatste 25 jaar dus al aan het stuur gezeten of tenminste de kans gehad om vanuit de meerderheid hun stempel te drukken op onderwijs. Aan het eind van de vorige regering is N-VA er trouwens toch ook in geslaagd om de onderwijshervorming van Pascal Smet (sp.a) helemaal uit te hollen en bij de verdere uitrol door Crevits gaven ze de richting aan. De schotten tussen ASO, TSO en BSO zijn mooi blijven staan, tenzij scholen die eigenhandig opruimen. Scholen mogen van alles, maar ze moeten vooral helemaal niks. De Wever zei ooit op een nieuwjaarstoespraak dat er met N-VA geen sprake is van richtingen als wiskunde-haartooi-mechanica-moderne talen-Latijn-houtbewerking, waarmee hij eigenlijk wilde zeggen dat alles blijft zoals het is.

Crevits maakte afgelopen week duidelijk dat ze er graag een termijn bijdoet als minister van Onderwijs, maar dan zal ze wel de bemoeienissen van de N-VA erbij moeten nemen. En die worden met de dag groter. We mogen trouwens ook niet te pessimistisch zijn over ons onderwijs. Universiteiten als KU Leuven en UGent duiken geregeld op in lijstjes van de beste ter wereld. Dat lukt niet als secundaire scholen domme scholieren zouden afleveren. In wiskunde laten onze

15-jarigen trouwens alleen maar de Aziaten voorgaan. Nee, hét probleem is de grote kloof tussen sterke en zwakke leerlingen. Daarin zijn we jammer genoeg ook wereldtop.

Liliana Casagrande

(verschenen in Het Belang van Limburg, 3 september 2018, PDF)

Comments are closed.

Post Navigation