Betere studieoriëntering voorkomt waterval

Een gemeenschappelijke eerste graad in het secundair onderwijs is volgens twee psychologen van de Universiteit Gent niet goed voor de leerprestaties.

Het Itinera Institute blijft als denktank het debat over de hervorming van het secundair onderwijs mee voeden, deze keer met een discussietekst van de Gentse professoren Wouter Duyck en Frederik Anseel. De twee psychologen doken in Vlaamse en internationale onderzoeksrapporten om na te gaan wat de effecten kunnen zijn van de invoering van een gemeenschappelijke eerste graad (het eerste en tweede jaar) van het secundair onderwijs. Het is een van de sleutelstukken uit het hervormingsplan van Vlaams onderwijsminister Pascal Smet (SP.A), naast een uitgestelde studiekeuze tot 14 jaar en de vervanging van de huidige onderwijsvormen (aso, kso, tso en bso) door ‘belangstellingsgebieden’.

(verschenen in Knack, 5 september 2012, https://www.knack.be/nieuws/magazine/betere-studieorientering-voorkomt-waterval/article-normal-1058951.html)

Leave a Reply

Post Navigation